Game Console

As i mention earlier, aku seorang gamer tegar. Kenapa aku letakkan diri aku sebagai gamer tegar? Sebab aku sanggup buat apa saja untuk dapatkan game yg aku nak, and bila aku dah dapat game tu, susah sangat aku nak stop. Sometimes, terlepas waktu mandi, terlepas waktu makan, macam macam lah. Tegar tak tegar tak? HAHAHA. Based on experience aku, dah banyak game console aku dah try. Jom kita go through satu per satu.

Nintendo (Game Tape) - Aku tak pasti yg ni official name dia apa. If im not mistaken, nama dia Nintendo kot. Aku rasa, most of 90's kid panggil console ni 'game tape' je. Sebab nak main each game, kene cucuk 'tape' kat console tu. Ni console terawal yg pernah aku main satu masa dlu.



Gameboy - Game tape jugak, cuma portable. Gameplay tak lari jauh. Gameboy ni dulu, budak budak kaye je ade ;) Aku tak ade, sebab dlu tak mampu. Tp pernah lah aku main. Pinjam sedara mara punya. Feveret game aku dlu kini & selamanya kat gameboy ni, game motorcross. Simple and menarik ;)



PSX - Lebih kurang beberapa tahun lepas zaman 'game tape', terciptanya evolusi game yg baru, PlayStation. Zaman tu, siapa yg ada console ni, dah layan dah. Game kat pc pun still lagi patern game mcm nintendo. So, game kat PSX ni lebih menyeronokkan. Aku rasa, mesti diantara korang pernah ada console ni dulu. Untuk pengetahuan engkorang, console ni lebih kurang PS one. Game kat PS one, semua boleh main kat sini. PS one tu cume PlayStation X Slim version.



PS two - Console PlayStation ni terus berevolusi. Dr X ke one. Dr one ke two. Console ni susah tau aku nak dapat. Zaman mula mula kat market dulu, 7 - 8 ratus ni harga dia. Cuba check harga dia paling latest berapa. 2 - 3 ratus dah boleh dapat. Kalau dulu susah nak dapat, skrg kalau nak dibeli dgn harga mula dulu, boleh dapat 3 bijik ye dak? HAHAHA. PS two ni mmg lebih bagus dari PS one, semestinya! Gameplay PS one mmg cartoon habis. Gameplay PS two, ada logic dan graphic pun dah bertambah baik. Ape yg best zaman PS two? CD game murah murah je ha. 1 game standard RM5 je. Kat Malaysia dapat le gitu, ce pergi beli kat oversea. Mmg tak dapat lah jwbnye. Malaysia mmg standard lah kalau barang barang pirate ni kan.



Xbox - Aku takde pun Xbox ni. Tp aku pernah main lah masa pergi New Zealand dulu. Xbox dgn PS two aku tu, mmg jauh beza lah. Confirm lah xbox lebih cantik graphiknya. Dapat gak lah aku merasa main xbox. Cuma apa yg aku tak stuju dgn xbox korang tau ape? Controller dia. Nak tau kenapa, google sendiri.




PSP - PlayStation Portable. Game lebih kurang PS two, cuma portable. Best sangat. Game PSP kat negara lain selain Malaysia, semua ori. Mahal. Tp PSP kat Malaysia, boleh di hack murah murah. Kenapa kena hack? Nak main game PSP yg didownload dari internet, kene lah hack dlu. Kalau tak, kene bli UMD(cd psp). Mahal ye. PSP ni boleh simpan movie, mp3, gambar gambar. Kalau slalu travel jauh naik bas, bli ni 1. Confirm tak boring dalam bas. Malah boleh surf internet lagi! Cuma kene ada wifi lah. Dari version PSP 1000, naik ke PSP 2000 and naik lagi ke PSP 3000. Lepas tu pun nak naik lagi. PSP Go (dgr cerita, tak laku)



PS three - And recently yg paling latest game console aku dapat merasa, PS3. PS3 ni mmg terbaik lah stakat ni. Tak ada yg lagi hebat selain PS3. Grafik mmg superB! Gameplay PS3 takada challenge. Sebab PS3 gunakan bluray. So gambar HD! Controller pun wireless. Mmg jelas nampak elegan PS3 ni kalau nak dibandingkan dgn console lain skrg. Cuma yg aku tak suka PS3 ni, accesories dia mahal. Mahal sangat.



Nampak tak betapa tegarnya aku dalam bidang electronic game ni? Minat enn. Nak buat mcm mana. Mmg akan aku ikut setiap evolusi game ni. Smpai bila, aku masih lagi taktau. Takkan nnt dah kawin, kerja, nak bantai game ni lagi. HAHAHA. Harap2nye jangan lah ade lg console game lain lepas PS3 ni.

0 comments:

Post a Comment